+36 70 397 06 89
Folyamatosan, sürgős esetben akár hétvégén is!

11 gyakori hiba cégalapításkor, amit a legtöbb vállalkozó elkövet!
Ugye te nem fogod?

Dr. Huszák Katalin vagyok, ügyvéd. Ügyvédi irodánk 2011 óta működik. Kiemelt szakterületünk a társasági jog, melynek keretében társaságok alapításával, társasági szerződések módosításával, végelszámolással, általános cégjogi képviselettel, és egyéb cégügyekkel foglalkozunk. Az elmúlt évek tapasztalata rávilágított, hogy egy cég megalapításakor, vagy épp végelszámoláskor mennyire fontos, hogy a könyvelő és az ügyvédi iroda szorosan együttműködjön. A Számvitel Center Cégcsoport könyvelőivel különösen hatékonyan dolgozunk együtt, hiszen a fiatalos rugalmasság mellett a profizmusukkal is segítik a cégeket már a megalapítás első lépéseinél.

Tapasztalatból tudom, hogy a cégalapítás igen nagy körültekintést igényel. A Számvitel Center könyvelő irodával közösen kidolgoztunk egy olyan segédletet, mely segítség a cég alapítója maga is felkészülten indulhat neki a cégalapításnak.

Itt szeretném felhívni a figyelmet, hogy azok a cégek, melyek a Számvitel Center könyvelő irodát bízzák meg a könyvelésükkel, és ügyvédi irodánkat a cégalapítással, azok nem csak kedvezményes ügyvédi díjat kapnak, hanem annak biztonságát, hogy cégük megalapításaa mind jogi, mind adózási szempontból zökkenőmentes lesz.

Erre a 11 pontra feltétlenül ügyelj cégalapításkor!

1. Nem megfelelően választják ki az ÁFA-kört, illetve nem megfelelően paraméterezik a cégalapítás előtt.

Az, hogy egy cég áfa körbe lépjen, vagy sem, már a cég alapításakor el kell dönteni, és ennek megváltoztatására az adóév vége előtt nincs lehetőség! Ezért nagyon fontos, még az ügyvéd felkeresése előtt a könyvelővel való konzultáció!

2. Nem megfelelő társasági formát választanak.

Adózási szempontból, és jogi oldalról sem mindegy, hogy egy társaság Kft, Bt. vagy éppen Rt. formájában jön létre. A Bt. például lehet kisadózó (KATA) a Kft. nem. A Bt. beltagja teljes vagyonával felel a cég dolgaiért, a Kft. tagja, csak a törzstőke erejéig. (Bár a 2014-es PTK már itt is jelentősen szigorított)

Lehetséges, hogy az adott vállalkozási tevékenység hatékonyabban végezhető egyéni vállalkozói formában, így nincs is szükség társas vállalkozás alapítására.

Ezek a hibák is a cégalapítás előtti, könyvelővel való konzultáció során szűrhetőek ki.

3. A cégnevet nem megfelelően választják meg.

Az eljáró személynek nincsen kellő tapasztalata a cégalapítás bírói gyakorlatát illetően, és nem ad kellő tájékoztatást arról, hogy a cégalapításhoz választott cégnév kellőképpen különbözik-e más, már bejegyzett cégek elnevezéseitől.

Következmény: a cégalapítási kérelmet elutasítják, az időközben lefoglalt domain név, az aláírási címpéldányok, az elkészített bélyegző, stb., használhatatlanná válnak. A bankba több alkalommal kell elmenni, az összes cégiratot újra alá kell írni, és módosítani kell az időközben harmadik személlyel aláírt szerződéseket.

4. Olyan tagot, ügyvezetőt jelölnek meg, aki mellett a NAV megtagadja az adószám kiadását - és nem jegyzik be a céget.

Cégalapításkor a NAV megtagadja a cég adószámának létrehozását, ha az ügyvezető jelöltek adótartozása van. Ahol ez kérdéses, érdemes a helyi NAV kirendeltséget felkeresni, és utánanézni.

5. Nem kap tájékoztatást a képviseleti jogviszony jellegének a havonta fizetendő járulékokra gyakorolt hatásáról.

Sokan csak a cég megalapítását követően szembesülnek azzal, hogy a máshová be nem jelentett foglalkoztatottak, illetve ügyvezetők után már az első naptól fizetni kell a járulékokat, akkor is ha a társaság a tényleges tevékenységét nem kezdte meg! Egy újabb ok, a cégalapítást megelőzően a könyvelővel való megbeszélésre.

6. Bankszámlát nem, vagy nem időben nyitnak.

A kettős könyvvitelt vezető társaságokat jogszabály kötelezi a bankszámla nyitására.

Ennek elmulasztása bírságot vonhat maga után. A bankszámla nyitásról részletesebben itt.

7. A bankszámlán nem helyezik el a törzstőkét.

A cégalapítás során a tagok törzsbetétjét (a törzstőkét) készpénzben lehet a pénztárba befizetni, vagy a bankszámlára befizetni. Fontos, hogy amennyiben ez utóbbit tartalmazza az alapító okirat, akkor a törzstőke befizetésről nem szabad utólag elfeledkezni.

8. A cégalapítást követő, ahhoz szorosan kapcsolódó adminisztrációs feladatok elmulasztása.

A cégalapításkor (ez azt jelenti, hogy amikor a cégbíróság bejegyzi a társaságot) számos hatósági bejelentésnek kell eleget tenni. Ez praktikusan azt jelenti, hogy a vállalkozás vezetőjének, már aznap(!) mikor a cégbíróság megküldi a bejegyző végzést bejelentési kötelezettsége van a NAV felé: Ezen kötelezettség teljesítését a NAV az utóbbi 1-2 évben kiemelten vizsgálja, és elmulasztását minden esetben szankcionálja !

9. Az indulást követő likviditási problémák

Nem jog, hanem gazdasági - vagy inkább gazdálkodási - probléma, hogy az indulást követően az első időszakok nincsenek pénzügyileg megfelelő körültekintéssel megtervezve.

A vállalkozások számára a legkritikusabb időszak az indulást követő, hiszen akkor kevesebb még a bevétel a későbbi szintekhez viszonyítva, sok a kiadás, a kezdetektől kell az adókat és a járulékokat fizetni. Nagyon fontos ezt a kezdeti időszakot egy pénzügyi terv segítségével megtervezni, így elkerülhető, hogy egy egyébként működőképes vállalkozás a kezdeti likviditási problémák miatt elbukjon.

10. A vállalkozás vezetője, vagy rokona, ismerőse végzi a könyvelést.

A vállalkozás vezetője, illetve ismerőse - ha nem aktív könyvelő - nem jó választás a könyvelés ellátására. Az adózás rendjét meghatározó, és egyéb számviteli szabályok állandóan változnak. Ha Ön tudja is ezeket a változásokat követni, cége tevékenységének végzésére alig marad ideje a rengeteg adminisztráció miatt. A nem főállású könyvelő ismerős is - ezt tapasztalatból mondjuk - nem tud annyi időt fordítani a jogszabályok követésére, a bevallási és fizetési határidők figyelésére, hogy abból ne legyenek előbb-utóbb problémák.

Bízza szakemberre a könyvelési feladatokat, és foglalkozzon a cége gazdasági tevékenységével. Nem csak időt spórolhat, de az elkerült büntetésekkel nagyon sok pénzt is!

11. Nem megfelelő szakember kiválasztása.

A cégalapításhoz egy megfelelő ügyvédet, és egy megfelelő könyvelőt kell találni. Sajnos sokszor csak utólag derül ki, hogy megfelelő szakembert választottunk-e. A fenti segédletet azért állítottuk össze, hogy kívülállóként a vállalkozás vezetője már a cégalapítás kezdetén jobb rálátást kapjon. Ha a Számvitel Center Kft-vel végezteti könyvelését, és a Dr. Huszák Katalin ügyvédi iroda végzi a cégalapítását biztos lehet abban, hogy a legjobb kezekben van!

És még egy apróság, bár láttam már ezért is adószámot felfüggeszteni: a cég székhelyén fel kell tüntetni az ott székhellyel rendelkező céget. Erre elég egy kis névtábla, vagy bármi olyan forma, ami jól olvasható marad hosszabb távon is.

A cég kész, működőképes! Már a kezdetekben nagyon sok bejelentési kötelezettség van, nemcsak a NAV felé, de a helyi önkormányzat, KSH stb irányába is. Ezt már a könyvelő intézi, ha jól választottál, akkor ezekkel Neked már nem kell foglalkoznod.